Bakgrund

Cecilia "Tessan" Milveden föddes i Stockholm, men växte upp i Uppsala och lite varstans. Intresset för sång och musik fanns redan som barn. Tessan sjöng "Piccolissa ma serenata" och "Trygga räkan" redan i barnvagnen innan hon kunde tala, men hon ville inte gå i kommunala musikskolan trots idoga erbjudanden från mamman. Som litet barn spisade hon Debussy, Ravel, Poulenc, Sibelius och Stenhammar. Detta tack vare hennes klassiskt musikintresserade morfar som bara lät henne lyssna på sån musik och ingen annan. Men så småningom blev det dock The Beatles som gällde.

Vid 11 år lyssnade Tessan på Mothers of Invention, Cream, John Mayalls bluesbreakers, Jimi Hendrix och Led Zeppelin och vid tolv års ålder gick hon på musikalen "Hair/Hår" flera gånger. När Tessan fyllt 16 var det Monica Zetterlund, Carmen McRae, Ella Fitzgerald, Billie Holiday och Sergio Mendez som gällde. Och så småningom även Nannie Porres. Då hade hon också börjat studera piano. Hon var med och ledde egna sånggrupper tillsammans med jämnåriga. Tessan jobbade också som ackompanjatör på piano i en turnerande fri teatergrupp.

Studier

Tessan kom in och började på musiklinjen på Statens Normalskola, senare Södra Latin i Stockholm. Vidare blev det studier på KMI (Kommunala musikinstitutet), SMI (Stockholms musikpedagogiska institut) samt på Birkagårdens folkhögskolas musiklinje. På Birkagården studerade hon för sångerskan/pedagogen Berit Andersson och på SMI var det sångerskan/pedagogen Pia Olby som var hennes lärare. Hon deltog i sommar-jazzkurser på Ingesunds musikhögskola och Marholmen. På Ingesund träffade hon jazzsångerskan Nannie Porres och trumpetaren/storbandsledaren Bengt-Arne Wallin. Hon hade också redan tidigt lärt känna pianisten Gösta Rundquist, som var den som såg till att hon fick sjunga med Hudiksvalls storband redan 1976.

Arbete

Tessan arbetade på jazzklubb Fasching under många år och fick på så sätt höra och lära känna många berömda jazzmusiker från hela världen. På den tiden var Fasching "jazzmusikernas eget ställe" och all verksamhet sköttes av musikerna själva. Hon arbetade samtidigt på SJW, Sollentuna Jazz Workshop (även känd som "Annorlunda musikskolan") och på en mängd olika studieförbund som sånglärare. Hon var också anställd på KMI, Kommunala Musikinstitutet (Kulturskolan). Under 80-talet var hon ofta på turné och doade med rockgrupper. Till exempel i Norge med rock- och bluesbandet Chris and the Peanuts 1988.

Åren 1997 till 2006 turnerande hon med Evergreenish, som leddes av altsaxofonisten Catharina Wiborgh. Och med tiden har Tessan utformat sin egen grupp, TMQ - Tessan Milveden Quintet. Hon förekommer även i en mängd olika konstellationer och uppträder på varierande platser, på jazzklubbar, i föreningar, i vis-sammanhang, i kyrkor, på jazzkryssningar och pensionärsträffar mm.

Tessan trivs bäst, och sjunger med stor seriositet jazzballader, blues, standardlåtar och bossa som förknippas med "The American songbook". Men humorn och känslan finns alltid med! En hel del tradjazzrötter har hon också. Gärna med svenska texter i både jazz och visa.